Moje Nocne Niebo

Astrofotografia amatorska głębokiego nieba

Menu
  • Polski
  • English
  • Głęboki Kosmos
    • Galaktyki
    • Mgławice
  • Układ Słoneczny
    • Księżyc
    • Jowisz
  • Materiały Video
  • Kontakt
Menu

Warsztat sprzętowy – prezentacja

Posted on 31 stycznia 20221 lutego 2022 by Rafał Trzebiński

Miałem nadzieję dotrzymać obietnicy nowego wpisu jeszcze w styczniu i … udało się😉. W ostatnich miesiącach „przebudowywałem” sprzęt wymieniając w zestawie sporo elementów takich, jak kamera, koło filtrowe, komputer, guidescope i pare jeszcze innych rzeczy. Przede mną jeszcze jedna duża zmiana, ale na tym etapie myśle, że mogę podsumować obecny setup i żeby nadać trochę życie w tych wpisach nagrałem krótkie wideo z prezentacją teleskopu. Poniżej znajdziecie techniczne podsumowanie a z filmu dowiecie się reszty. Zapraszam 😀🔭

* jedno małe ale istotne uzupełnienie … w filmie mówiąc o zależności wielkości pola widzenia od ogniskowej i wielkości piksela kamery głównej nie wspomniałem o wielkości matrycy. Jest to trzeci czynnik, który obok ogniskowej i pixela ma znaczenie i realny wpływ na na pole fotografowanego obszaru.

Jeśli chcecie sami poekserymentować i zobaczyć symulacje pola, to możecie skorzystać z bardzo użytecznego kalkulatora z symulacją obrazu https://astronomy.tools/calculators/field_of_view/

 

Teleskop główny

Kamera główna

Montaż

Teleskop prowadzący

Kamera prowadząca

AutoFocuser

Komputer pokładowy

 

TSAPO PhotoLine 130 / 910 mm

QHY268M, pixel 3.76um,  6280x4210px, 16bit

Losmandy G11 ze sterownikiem Gemini 2

TS 80 / 600 mm

ZWO ASI178MM pixel 2.4um, 3096x2080px, 14bit

PrimaLuceLab Sesto Senso 2

PrimaLuceLab Eagle 4, WIN 10

 

Skala obrazu teleskopu głównego – 0.86 arcsec / px 

Pole widzenia teleskopu głównego – 1.49* x 1*

Skala obrazu teleskopu prowadzącego – 0.83 arcsec / px 

Pole widzenia teleskopu prowadzącego – 0.71* x 0.48*

 

11 thoughts on “Warsztat sprzętowy – prezentacja”

  1. Łukasz pisze:
    14 marca 2022 o 07:29

    Dzień dobry ,
    Czy kamera QHY wymaga kalibracji ?

    Odpowiedz
    1. Rafał Trzebiński pisze:
      10 kwietnia 2022 o 12:39

      Przepraszam z spóźnioną odpowiedź :), ostatnio kompletnie nie miałem czasu zaglądać na bloga. Odpowiadając to kamera QHY nie zależnie od modelu, jako urządzenie nie wymaga żadnej kalibracji. Natomiast z całą pewnością trzeba zwrócić uwagę na zachowanie odpowiedniego back focus między używanym korektorem / reduktorem a sensorem kamery. Ma to kluczowe znaczenie dla finalnej jakości wykonywanego zdjęcia.

      Odpowiedz
  2. Łukasz pisze:
    12 kwietnia 2022 o 09:30

    Dziękuję za odpowiedz
    Proszę jeszcze zobaczyć czy indeksowanie bloga jest włączone
    Wydaje mi się że jest wyłączone bo wyszukiwarka go nie widzi po wpisaniu nazwy moje-nocne-niebo lub moje nocne niebo są odnośniki do poprzedniej strony

    Czystego nieba

    Odpowiedz
    1. Rafał Trzebiński pisze:
      14 kwietnia 2022 o 08:07

      Dziękuję za podpowiedź. Muszę jakoś się do tych opcji dokopać, jeszcze nie za bardzo potrafię tu wszystko obsługiwać. Muszę też znaleźć jakąś opcję o powiadomieniach na okoliczność komentarzy (fajnie byłoby dostać jakiegoś @ gdy pojawi się nowy komentarz)

      pozdrawiam
      Rafał

      Odpowiedz
  3. Łukasz pisze:
    15 kwietnia 2022 o 08:33

    Korzysta Pan z zewnętrznego guidera
    Wspomina Pan w materiale że skala guidera jest taka sama jak głównego teleskopu
    Czy składając zestaw do Astrofotografii musimy o tej zasadzie pamiętać (czy jest taki obowiązek )
    skala guidera = skala głównego teleskopu
    Z tego co zauważyłem na rynku jest również Off Axis Guider
    Które z rozwiązań uważa Pan za lepsze ?

    Odpowiedz
    1. Rafał Trzebiński pisze:
      15 kwietnia 2022 o 17:47

      Dzięki za te pytania ? Faktycznie w dotychczasowym zestawie (w między czasie zmieniłem guider) korzystam z teleskopu prowadzącego, który razem z kamerą ASI178MM daje tą samą skalę. Absolutnie nie jest to warunek obligatoryjny. Duża skala to większa dokładność odczytu i bardziej precyzyjne korekty. Oczywiście nie ma co przesądzać bo przy seeingu tu w Polsce na średnim poziomie 2″ można i tak nie wykorzystać możliwości danego zestawu. W moim przypadku skala to 0.83″ więc nie wiem czy nie przesadziłem trochę ?. Jak napisałem na początku niedawno zmieniłem guider na William Optics Guidestar 61 APO. To mały apochromat z dobrą korekcją aberracji chromatycznej (ogniskowa 360 mm). Krótko mówiąc nie przykładał bym wielkiej wagi do skali guildera pod warunkiem że jego ogniskowa nie będzie krótsza niż 0.25 x ogniskowa teleskopu głównego. Co do OAG’a (Off Axis Guider) to miałem kiedyś go w swoim zestawie. Zalety to długość ogniskowej jest taka sama jak teleskopu głównego, ten sam tor optyczny więc i te same ugięcia jeśli w ogóle występują ale wadą jest małe pole widzenia. Często więc, trudno znaleźć jasną gwiazdkę w polu widzenia.
      Osobiście uważam że guider zewnętrzny, którego ogniskowa mieści się w zakresie 25 – 100% ogniskowej teleskopu głównego i ze skalą w okolicach 2″ to bardzo dobre rozwiązanie. Przy okazji zdradzę jeden „sekret” ? …. stosuję dodatkowo filtr Baader Fringe Killer. To mega dobre rozwiązanie bo odcinane jest światło w zakresie fioletu i bliskiej podczerwieni więc gwiazdki są mnie plackowate, ostre co bardzo, bardzo poprawia jakość prowadzenia.

      Odpowiedz
  4. Łukasz pisze:
    18 kwietnia 2022 o 10:15

    Wow 🙂 Dziękuję za tak długą odpowiedź
    Sporo się dowiedziałem
    A jeszcze spytam czy jest jakaś główna cecha kamery QHY 268 od ASI 2600 która zadecydowała o jej kupnie (to znaczy różnice widzę „tryby pracy” ale czy są one przydatne w astrofotografii) oraz czy trzeba mieć bardzo wydajny komputer do obróbki ?

    Odpowiedz
    1. Rafał Trzebiński pisze:
      18 kwietnia 2022 o 15:58

      Obie kamery mają wbudowany ten sam chip SONY IMX571 więc w większości parametrów muszą być do sobie podobne. Jednak QHY faktycznie ma cztery tryby pracy i tu różnicę widać bo w trybie „Extended Full Well Capacity” głębokość studni to 75000e co daje większy zakres tonalny i pozwala na dłuższe czasy ekspozycji. Nie wiem jak to działa bo chip jest ten same, ale działa co widać na wykresach w specyfikacji kamery. Ja na radzie fotografuję w trybie PH (Photographic Mode) a z racji bardzo rzadkich wypadów nie miałem jeszcze czasu przetestować, ale załączam link do wpisu kolegi Jolo z forumastronomiczne.pl https://www.forumastronomiczne.pl/index.php?/topic/37788-80-90mm-od-miasta-astrofotki-od-jolo/&do=findComment&comment=306503 gdzie oprócz zdjęć z tą kamerką jest też link do angielskiej strony z testami – warto przejrzeć.
      Oprócz różnych trybów fotograficznych QHY ma znacznie większą pamięć podręczną 1Gb vs. 256Mb w ZWO. Ma to duże znaczenie szczególnie gdy ktoś chce tą kamerę wykorzystać jako kamerkę planetarną. Z taką pamięcią podręczną to prawdziwy demon szybkości. Widać to od razu porównując specyfikację, na przykład pełna rozdzielczość 6248×4176 w 16 bitach dla kamery HQY to 6FPS a ZWO 3.5FPS (FPS – Frame per second, czyli klatek na sekundę). QHY jest prawie dwa razy szybsza!!!
      Kupiłem QHY bo mam dobre doświadczenia z tą marką. Trudno znaleźć jakieś złe opinie w necie w przeciwieństwie do ZWO (co prawda nie ma takich opinii za dużo ale jednak na forach można poczytać więcej niż o QHY). Koło filtrowe od QHY też jest naprawdę solidne, ładne i razem z kamerą tworzą fajny zestaw, tak zwany ekosystem 🙂

      Co do komputera to do samej akwizycji materiału nie musi być jakiś mega szybki ale do obróbki … o tak! Im szybszy i mocniejszy procesor tym lepiej. Kamery CEMOS generują ogromne ilości materiału liczone w Gigabajtach. Tu robi się raczej krótkie czasy naświetlania ale w bardzo dużej ilości klatek. Do tego dochodzą klatki kalibracyjne DARK, FLAT, BIAS i robi się kilkanaście a u niektórych kilkadziesiąt Gb

      Odpowiedz
  5. Łukasz pisze:
    27 kwietnia 2022 o 10:36

    Z jakich filtrów Pan korzysta ?
    Czy jest sens kupowania filtrów 3nm ?

    Odpowiedz
    1. Rafał Trzebiński pisze:
      28 kwietnia 2022 o 21:09

      Korzystam z filtrów szerokopasmowych L-RGB i wąskopasmowego H-alfa 6nm od Astronomik – wszystkie 36 mm. Filtr L to dokładnie CLS CCD czyli filtr luminacji ale działający bardziej selektywnie bo wycina światło w widmie rtęci i sodu czyli blokuje światło lamp ulicznych i przepuszcza światło H-alfa. W praktyce podnosi kontrast i świetnie się nadaje do obserwacji i zdjęć w obszarach miejskich i podmiejskich. W kwestii szerokości pasma czyli 12nm, 6nm czy 3nm myślę, że jeśli budżet pozwala to zawsze warto inwestować w te najwęższe pasma. Zresztą, jak kupowałem filtry też miałem ten sam dylemat bo różnica w cenie jest znaczna. Skontaktowałem się z właścicielem firmy Astronomik panem Gerd Neumann jr. zadając dokładnie to samo pytanie. Odpowiedział, że im węższe pasmo tym lepiej bo wyłuskuje się dokładnie widmo np. wodorowe bez dodatkowego światła, które w tym wypadku traktować można jako zanieczyszczenie. W końcu zdecydowałem się na H-alfa 6nm. Astronomik to znana światowa marka ale niestety jest dość drogi, zresztą jak i większość pozostałych firm. Niemniej jednak to raczej lider. Cena (to nie tajemnica) za LRGB oraz Ha 6nm to 850 EUR … sporo ?
      Z pozostałymi filtrami czyli SII i OIII wstrzymałem się na razie głównie z uwagi na cenę i brak czasu na astrofotografię. Z czasem pewnie je dokupię ale na razie nie mam czasu aby nacieszyć się tym co mam 🙂 Link do Astronomik https://www.astronomik.com/en/
      ps. Patrzę na pogodę i mam nadzieję że jutrzejszej nocy (piątek / sobota) będzie nieźle ?
      pozdrawiam
      Rafał

      Odpowiedz
    2. Rafał Trzebiński pisze:
      28 kwietnia 2022 o 22:15

      OK, znalazłem naszą korespondencję (z Gerdem Newmannem) więc wkleję bo to wyjaśnienie dlaczego rekomenduję węższe pasma:

      „The 6nm filters are clearly the better filters: They will give you much more contrast than the 12nm as the background is surpressed much stronger. Additional to that the stars are much smaller with the 6nm filters, so image processing is much easier as stars are not that dominant as with the 12nm filter.
      So it´s my clear advise: Stay with the 6nm filter, it´s the best option!
      And if you decide to get OIII and SII later: Please get 6nm too, as it´s nearly impossible to combine the different star-diameters into a final beautifull image when using narrow band filters with different FWHM.”

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Teleskop jest moim oknem na Wszechświat a astrofotografia podróżą w czasie i przestrzeni.

  • Facebook
  • YouTube
YOUTUBE CHANNEL / KANAŁ YOUTUBE

WYBÓR JĘZYKA

  • Polski
  • English
  • Bez kategorii
  • Materiały Video
  • Obiekty głębokiego nieba
  • Obiekty Układu Słonecznego
  • Oprogramowanie
  • Poradniki
  • Przewodnik
  • Relacje
  • Zaplecze sprzętowe

NAJNOWSZE KOMENTARZE

  • Rafał Trzebiński - Triplet Lwa
  • Łukasz - Triplet Lwa
  • Rafał Trzebiński - M51 – Galaktyka Wir
  • ŁUKASZ - M51 – Galaktyka Wir
  • Rafał Trzebiński - Zasilanie terenowe dla Astrofotografii

OSTATNIE WPISY

  • Triplet Lwa
  • M81 – Galaktyka Bodego
  • IC 443 – Mgławica Meduza
  • PixelSkiesAstro – Hiszpania
  • Astro Sesja – LIVE

KATEGORIE


Interesują Cię zdjęcia, relacje ze spotkań i sesji astro czy materiały wideo o sprzęcie, warsztacie lub oprogramowaniu? Wybierz swoją kategorię

OSTATNIE WPISY


  • Triplet Lwa
  • M81 – Galaktyka Bodego
  • IC 443 – Mgławica Meduza

WYSZUKAJ


©2025 Moje Nocne Niebo | Theme by SuperbThemes